TRETMAN POKRETOM (REEDUKACIJA PSIHOMOTORIKE)
Reedukacija psihomotorile ili tretman pokretom je metoda koja koristi pokret kako bi se posdticao razvoj u svim oblastima decijeg funkcionisanja. U reedukaciji psihomotorike se reintegriše funcionalna celovitost psihomotorike deteta, kroz pokret se pobuđuju, ponavljaju i dograđuju senzomotorna iskustva
Reedukacija psihomotorike:
– se sluzi pokretom onakvim kakvim jeste, kako bi njime obnovila ono senzomotorno I psihomotorno iskustvo koje je u osnovi pojmova koje dete nedovoljno razume i u osnovi osecajnih stavova koji se nisu dovoljno diferencirali .
-koristi pokret u svrhu sticanja novih iskustava deteta o sebi u svetu, pri cemi se psihomotornim aktivnostima rekapitulisu sve faze razvoja tokom predhodnih etapa kroz koje je dete proslo.
–koristi pokret radi delovanja na psihicke strukture I funkcije , I doprinosi jasnijem definisanju svoje vlastitosti u svetu , jasnijem saznavanju o sebi u odnosu na elemente prostora , vremena u druge.
Tretman se planira nakon defektoloske dijagnostike I zasnovan je na individualnim sposobnostima, razlikama i mogućnostima deteta, razvojnim potrebama i osećanjima.
Postoje opšte i specifične vežbe reedukacije psihomotorike. Vežbe opšte reedukacije psihomotorike podeljene su u sledece grupe
-Vežbe za definisanje dozivljaja telesne celovitosti
doživljaj telesne celovitosti posmatra se postojanjem pojma telesne šeme , koja se formira na osnovu iskustva koje dete stiče tokom odrastanja i putem informacija koje dobija iz tela.Doživljaj telesne celovitisti je preduslov za organizaciju ponašanja ,brzinu i kvalitet usvajanja i obrade informacija. Neusklađen razvoj pokreta i poznavanja tela može izazvati psihomotorne poremećaje, poremećeje praksije , pomašanja…
–Vežbe za doživljaj gestualnog prostora
Gestualni prostor je prostor izvan tela koji se može zahvatiti ispruženim ekstremitetima, čime se otpočinje proces socijalizacije deteta . Pokazni gest, gest za daj…
–Vežbe za osamostaljivanje pokreta
pored samog čina osamostaljivanja pokreta bitnog za vršenje grafomotornih aktivnosti i manipulativnih radnji , ove vežbe doprinose i dogradnji svoje vlastitosti i sigurnosti u odnosu na psihomotorne aktivnosti uopšte.
-Vežbe za ujedačavanje tonusa
ove vežbe treba da omoguće ovladavanje tonusom i ujednačavanje tonusa mišića.
–Vežbe za otkrivanje, stabilizovanje, i usmeravanje lateralizovanosti
lateralizovanost se ostvaruje postepeno sazrevanjem CNS i sabiranjem iskustava koja se stiču opažanjem, kinestezijom…. Lateralizovanost se javlja kao dešnjaštvo ili levaštvo, obeležava objektivni prostor i doživljaj sebe u prostoru . Predstavlja preduslov da bi dete moglo da ovlada složenim aktivnostima kao što su ;govor, orjentacija u prostoru i vremenu pamćenje, učenje, čitanje, pisanje …
-Vežbe za orijentaciju u objektivnom prostoru
ovim vežbama dete definiše osnovne odnose u objektivnom prostoru i ovladava tim odnosima na predstavnom nivou.
-Vežbe dozivljavanja i ovladavanja ritmom
Ritam je integralni deo senzomotorne i psihomotorne aktivnosti . U njemu se očitavaju obrisi vremena , koje se preko ritma prvi put saznaju i opažaju kao značajni za svakodnevne aktivnosti i život.
-Vežbe za procenu trajanja i orjentaciju u vremenu
Vežbe koje bude i učvršćuju odnos prema vremenu delimo na tri grupe i to : vežbe percepcije vremena, vežbe uočavanja metričkog vremena, vežbe za otkrivanje doživljajnog vremena.
-Vežbe za kontrolu impulsivnosti
impulsivnost govori o tome da su oblasti osećanja još nedeovoljno izdiferencirane u odnosu na mišićne oblasti , te se naglo pretaču u mišićne aktivnosti. Dete ne vlada u potpunoj meri svojim osećajnim životom a samim tim ni svojom motoričnošću u ponašanju.
-Vežbe za prepoznavanje oblika i težina
ovim vežbama se usvajaju nivoi opažanja koji se koriste za vršenje klasifikacija , serijacije …
Reedukacija psihomotorike,preko opštih i specifičnih vežbi koristi se kod dece:
· sa smetnjama u razvoju govora i jezika i smetnjama u učenju (razvojna dislalija, razvojna disfazija, disleksija, disgrafija, diskalkulija…),
· sa usporenim i disharmoničnim razvojem
· sa kašnjenjem u razvoju motorike
· sa pervazivnim razvojnim poremećajima
· sa poremaćajem pažnje i hiperaktivnošću